۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۷۰۰۵۶
تبیین ابعاد شخصیتی رهبر انقلاب در گفت وگو با حجت‌الاسلام ذوعلم؛

حجاب معاصرت و سیاست؛ مانع شناخت دقیق شخصیت رهبری| راه امام توسط رهبر معظم انقلاب با جدیت پیگیری شده است

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با تبیین ابعاد شخصیتی رهبرانقلاب، حجاب معاصرت و سیاست را مانع شناخت دقیق شخصیت رهبری دانست و تأکید کرد که ایشان راهبری راهبردی فکری و تمدنی را بر عهده گرفته‌اند.
ذوعلم حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب، دو حجاب را مانع بررسی دقیق شخصیت رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: یکی از این حجاب‌ها حجاب معاصرت است، چون ما هم عصر ایشان هستیم، خیلی از راهبردها، اندیشه‌ها و ایده‌های ایشان را نمی‌توانیم به صورت عمیق بررسی کنیم و نقش آن‌ها معمولاً کمتر از آن چیزی که هست تلقی می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: حجاب دیگر که مانع از بررسی دقیق شخصیت رهبر معظم انقلاب است، حجاب سیاست است؛ ایشان بیش از بعد سیاسی و رهبری سیاسی یک راهبری راهبردی فکری و اندیشه‌ای و تمدنی انجام می‌دهند و بر عهده گرفته‌اند که این به خاطر حجاب سیاست خیلی قابل درک نیست.

دوست و دشمن ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب را می‌ستایند

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم به قانون اساسی و ویژگی‌های رهبر الهی در اصل 110 و برخی اصول دیگر اشاره کرد و گفت: ویژگی‌های شجاعت، مدیر و مدبر بودن برای فردی که در ارکان نظام از محوریت برخوردار است لازم است تا در سیاست‌گذاری و راهبری‌های مدیریتی و سیاسی وظیفه خود را به درستی انجام دهد که تلقی بنده این است که رهبر معظم انقلاب در طول نزدیک سه دهه از رهبری خود این نقش را به اذعان دوست و دشمن به درستی انجام داده‌اند.

وی افزود: ما در بیان دشمنان عنود انقلاب اسلامی می‌بینیم که به این مطلب تصریح می‌کنند که دور اندیشی و راهبردهای کلان و عمیقی که ایشان ارائه می‌دهند مانع موفقیت آن‌ها در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی بوده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تحلیل، تضییع منابع و صرف آن‌ها در جنگ هشت ساله تحمیلی ابراز داشت: فرصتی که باید صرف سازندگی می‌شد در آن دوران صرف جنگ و مرمت خرابی‌های آن شد؛ رهبر معظم انقلاب، وضعیت سال 1368 جمهوری اسلامی ایران را به وضعیت سال 1397 رساندند که در شاخص‌های مختلف اقتدار و نظام‌مندی و برنامه‌ریزی و ثبات و استحکام نظام قابل بررسی و ارزیابی است.

راه امام توسط رهبر معظم انقلاب با جدیت پیگیری شده است

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی هدایت فکری جامعه به وسیله رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و افزود: این بخش هدایت فکری بسیار عمیق‌تر از مدیریت عادی ایشان قابل بررسی است؛ ارائه ابعاد و وجوه مختلف اسلام ناب محمدی (ص) به عنوان یک مکتب جامع و کارآمد که در روزگار ما می‌تواند مسائل تمدنی و نظامات اجتماعی بشر را اداره کند یک بحث اساسی است که پیام عمیق و فراتر از مرزهای ملی ما از انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی فراتر از ایران، امت اسلام را برای احیای اسلام ناب مخاطب خود قرار داد، این حرکت احیاگری اسلام ناب را حضرت امام خمینی(ره) پایه‌گذاری و بنیان‌های آن را تثبیت کردند و رهبر معظم انقلاب این مسیر را ادامه دادند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: تصویری که امروز در بعد نظری، فلسفی و اجتماعی از اسلام ناب داریم تفسیری بسیار هوشمندانه، عقلانی، کارآمد و جامع است که برای امت اسلام و بشریت پیام‌های اساسی اسلام را بازخوانی کرده است؛ در مقابل دو طیف متعارض رقیب در برابر این تبیین اصیل اسلامی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره دو طیف بیان شده گفت: طیف تحجر‌گرا و واپس‌گرا که اسلام را بسیار خشن و فاقد نظامات اجتماعی، سیاسی و توانمندی‌های تمدنی معرفی می‌کند، یکی هم نگاه تجدد‌گرا و غرب‌گرا به اسلام هست که اساساً برای اسلام نقشی قائل نیست و صرفاً در ابعاد عبادی و اخلاقی برای اسلام قائل به نقش است.

وی نگاه جامع حضرت امام خمینی (ره) را در بین دو نگاه تشریح شده عنوان کرد و افزود: این نگاه که انقلاب اسلامی را ایجاد کرد و در تفسیر رهبر معظم انقلاب، در طول سی سال اخیر تبیین شده است بسیار قابل توجه است.

رهبر معظم انقلاب از بنیه فکری و اندیشه‌ای قوی برخوردار هستند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مایه‌های فکری و نقش اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب از دهه‌های قبل از انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب آغاز شده است اما در این سه دهه عمیق‌تر شده است و در جایگاه رهبری امت اسلامی توانسته‌اند یک تبیین تمدنی، عمیق و فلسفی کاملاً مبتنی بر عقلانیت از اسلام را ارائه دهند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی الهام بخشی رفتاری رهبر معظم انقلاب را بسیار مهم دانست و گفت: ایشان در بعد مدیریت سیاسی و فرهنگی، نظریه‌پردازی اجتماعی و فرهنگی و در بعد یک عالم فرهیخته، پارسا، توانمند، مبارز و مجاهد در عالم اسلام یک رفتار الهام‌بخش را پیش گرفته و ارائه کردند.

وی افزود: ایشان برای مواجهه با مسائل و مشکلات جامعه، دفاع از قشر محروم و مظلوم، زندگی خود را پایین‌تر از میانگین سطح متوسط جامعه تنظیم کردند و محیط جغرافیایی زیست ایشان در پایین‌تر از منطقه میانی شهر تهران قرار دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رفتار رهبر معظم انقلاب در مواجهه با جوانان، دانشجویان، طلاب، اساتید و فضلا را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: ایشان در مواجهه با این اقشار سیره گفت‌وگو، تبادل نظر و هم‌اندیشی را در پیش گرفتند؛ ایشان در چند نشست هم‌اندیشی با اندیشمندان و صاحب‌نظران یک خط روشن پرورش فکری، آزاد‌اندیشی و هم‌افزایی اندیشه‌ای بین اندیشمندان را ارائه کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: در شیوه مدیریت به دولتمردان درباره پر کاری، عمل عقلانی و پرهیز از غلبه احساسات در عین ایستادگی بر مواضع درست و ارزش‌ها و باورهای اساسی اسلام و انقلاب اسلامی سفارش کردند که این نکته‌ای بسیار مهم است.

رهبر انقلاب بر خلاف رهبران دیگر انقلاب‌های جهان آرمان‌های خود را فراموش نکرده‌اند

وی اظهار داشت: بسیاری از رهبران انقلاب‌ها در سایر نقاط جهان و بسیاری از مدیران عالی جوامع پس از اینکه به قدرت می‌رسند آرمان‌های خود را فراموش می‌کنند و دچار دنیازدگی می‌شوند که ما در رهبر بزرگوار انقلاب عکس این را می‌بینیم؛ هر چه از رهبری ایشان گذشته، تقوای ایشان، مراقبت ایشان در خویشتن و نگهبانی از خودشان در مواجهه با صحنه‌های مختلف بسیار عمیق‌تر شده است و همچنان خود را در یک خودسازی عمیق و جامع اخلاقی، فکری و سیاسی قرار داده‌اند که هر انسان مؤمنی موظف است که به این ارتقای ایمانی بپردازد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیان نکته مهم دیگر از سبک مدیریت و رهبری رهبر معظم انقلاب گفت: همه جناح‌ها و مدیران عالی کشور که با ایشان کار کرده‌اند، تأکید می‌کنند که ایشان به نظام، ساختار و قانون‌مندی دستگاه‌ها و به رسمیت‌شناختن اختیارات دستگاه‌های دیگر التزام شدید دارند و برای تشخیص مسائل و ابتکار عمل و برخورداری از توانمندی و وسعت میدانی است که باید به آن عمل کنند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی ادامه داد: در عین اینکه ایشان به تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌ها دلسوزانه و مشفقانه و عالمانه راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دهند، نهایتاً در مرحله عمل دستگاه‌های کلان، قوه قضائیه، مقننه، مجریه و شوراهای عالی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده است، این‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و تشخیص مسائل و مصالحشان کاملاً بر اساس تشخیص و اختیار خود عمل می‌کنند و این التزام به نظام و ساختار نظام و قانونمندی دستگاه‌ها بسیار مهم است.

رهبر معظم انقلاب تنها برای گره‌گشایی در قوای سه‌گانه دخالت می‌کنند

وی افزود: اینکه ایشان بارها تصریح کرده‌اند که اساساً شأن و وظیفه رهبری دخالت در وظایف دستگاه‌های دیگر نیست مگر جایی که بنا به درخواست آن دستگاه و تشخیص مصالح اجتماعی باید راهگشایی و گره‌گشایی صورت گیرد و بن‌بست شکنی شود که در موارد مختلفی در سه دهه رهبری ایشان مشاهده شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلاب را به معنای واقعی کلمه در عین پایبندی به ارزش‌ها، اصول انقلاب و قانون‌مداری فرا جناحی دانست و گفت: ایشان در دوره‌های مختلف علی‌رغم تفاوت در جهت‌گیری‌ها و نگرش‌های سیاسی رؤسای دولت‌ها که حتی در بعضی موارد این تفاوت در حد تضاد و تعارض خود را نشان داد، در همان چارچوب قانون اساسی و بر اساس مبانی اسلام در پاسداری از ارزش‌های انقلابی، همه این‌ها را حمایت کردند و کمک کردند که بتوانند وظیفه خود را در جهت خدمت به جامعه انجام دهند و اساساً هرگز گرایش‌های جناحی، حزبی و سلیقه‌های شخصی که در رجال سیاسی دیده می‌شود در اعمال مدیریت و رهبری ایشان دیده نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم یک ویژگی بسیار مهم رهبر معظم انقلاب که برای همه قابل الگوگیری و تأثیرپذیری است را باور عمیق ایشان به اسلام، مبانی قرآنی، آموزه‌های قرآنی، وعده‌های الهی و عمق باور به انقلاب اسلامی و ضرورت انقلابی بودن در عمل و نظر توصیف کرد و گفت: ایشان یک رهبر فکور، انقلابی، مؤمن، مجاهد و عالم عمیق هستند که با انقلاب و ارزش‌های انقلابی به گونه‌ای عالمانه مواجه شدند و این التزام به ارزش‌ها بسیار بسیار مهم است.

وی ادامه داد: تأکید بر عدالت اجتماعی، تأکید بر احکام اسلام و اجرای دقیق احکام اسلام و ارزش‌های اخلاقی، بویژه در عرصه مدیران و رفتار مسؤولان که دائماً مورد سفارش ایشان بوده است؛ مردم‌داری و مردم‌گرایی در جهت حفظ منافع مردم، خدمت به مردم، اعتنا و اعتماد به نظر و رأی مردم نیز از دیگر سفارش‌های رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان صادقانه و عمیق مردم‌سالاری دینی را پذیرفته‌اند و بر اساس مبانی فقهی و کلامی که دارند این را یک اصل اصیل اسلامی می‌دانند.

رهبری گفتمان‌سازی در جمهوری اسلامی را دنبال کرده‌اند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره گفتمان‌سازی رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان در جامعه با تأکید بر بعضی نیازهای عمیق و اساسی و ترسیم چشم‌انداز بلندی که برای انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در قالب شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ترسیم کرده‌اند، نقشه راه این تمدن را در قالب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برنامه‌ریزی کرده‌اند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی ابراز داشت: این‌ها همه نشان‌دهنده پویایی، خلاقیت، ابتکار عمل و اندیشه‌ورزی ایشان است که مبتنی بر یک ایمان قوی و تعهد و مسؤولیت پذیری عمیقی است که ایشان نسبت به اسلام و انقلاب دارند و یک فرصت بی‌بدیلی را در اختیار جامعه ما قرار داده است که بتواند حقیقتاً به عنوان یک راهنمای فکری و عملی به عنوان یک راهبر مشفق و دلسوز و دانا و توانمند در صحنه جهانی نقش خود را ایفا کند.

وی با اشاره به نقدهایی به حرکت دولت‌ها، تصمیمات و جهت‌گیری‌های قوای سه‌گانه یا بعضی از رفتارهای ناهمسو با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در برخی از اقشار گفت: همه منصفانه نسبت به صداقت، باورمندی، تعهد، مردم‌داری و دلسوزی رهبر معظم انقلاب واقف هستند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان گفت: مطالب ذکر شده نه به عنوان تعریف و توصیف از یک شخص است بلکه ویژگی‌ها و رسالتی که مکتب اسلام برای رهبری قرار داده است اقتضای چنین عملکردی را از ایشان دارد و امیدواریم که خدای متعال توفیق بهره‌برداری از این منبع ظرفیت‌ساز برای جامعه ما را بیشتر عنایت کند و در مواجهه با این عملکرد و توانمندی‌ها بتوانیم برای مدیران و دستگاه‌های مختلفمان و نهادهای فکریمان از قبیل حوزه، دانشگاه، نخبگان فکری و سیاسی یک الگو‌گیری خوبی را داشته باشیم و زمینه‌های پیشرفت و تعالی جامعه را بیش از گذشته بتوانیم فراهم کنیم./836/ت۳۰۰/ق

ارسال نظرات